Bloggnorge.com // Strikkehege
Start blogg

Strikkehege

Strikking <3

Da er det ermestrikk , 2 på en gang med Magic Loop. Forklaring med bilder kommer her.

Kategori: Strikk og lignende, Strikketips | 20 kommentarer » - Skrevet tirsdag 9. september , 2014 kl. 18:43

Jeg har i dag startet med ermene på barnegenseren. Bruker teknikken «magic loop», da jeg syns det er den greieste måten å strikke to ermer på, særlig når det kun skal strikkes med en garntype ( ikke mønster )

Har prøvd å ta noen forklarende bilder som gjør at flere kanskje kan benytte denne teknikken. Når jeg strikker to ermer på en gang, syns jeg det er bra med skikkelig lang wire. Jeg bruker Knit Pro på 150 cm

Starter med å legge opp riktig antall masker , i mitt tillfelle 56.

IMG_4110

Deler antall masker på 2 = 28 masker og drar wiren ut mellom den 28 og 29 masken.

IMG_4111

Arm 1 : Da ser det slik ut. Drar maskene litt inn mot wiren da det skal bli plass til ett sett med masker til som blir arm 2.
IMG_4112

Arm 2: Jeg bruker 2 strømpepinner, helst 1 nr større enn den man skal strikke med. Da blir det ikke så stramt når maskene skal overføres og mindre «knot» når man strikker første runde.
Legger opp 28 masker på den enpinnen og 28 masker på den andre = 56

IMG_4113

Legg begge ermene ved siden av hverandre som vist på bilde. Pass på at de er helt identiske, dvs at tråden man skal strikke med er på pinnene som er langst fra deg på begge sett.

IMG_4114

Start med å ta over maskene fra pinnen lengst unna på arm 2 til pinnen lengst unna arm 1.

IMG_4116

IMG_4117

Deretter tas maskens fra den andre pinnen på arm 2 til den andre pinnen til arm 1.

IMG_4121

Trekk deretter pinnen til høyre på bildet tilstrekkelig langt ut og start å strikke. Først vil du da strikke de første 28 maskene på arm 2.

Det vil da se slik ut.

IMG_4125_1024
deretter på arm 1.

Juster den bakerste pinnen slik at pinnene «ser » like ut. Snu arbeidet , trekke ut pinnen nærmest deg og strikk de siste 28 maskene på arm 1 deretter på arm 2.

IMG_4127_1024
Da er det bare å fortsette slik. Håper forklaringen ikke var for klønete.

Lykke til!

Annonser

Kommentarer

  1. Siw sier:

    Den forklaringen skjønte til og med jeg. :D Regnet med dette innlegget var myntet på meg :D hehe.

    • strikkehege sier:

      Så bra, Siw :) Var jo ikke bare deg jeg tenkte på, men da vet jeg at forklaringen funker :) Jeg lærte det av en film på youtube, men det gikk så fort. Måtte stoppe den og spole flere ganger. Tenkte derfor at masse bilder kunne gjøre nytten!

  2. Kristine sier:

    Så fint at du deler og forklarer! Og fint med masse bilder til

  3. Helena sier:

    Jeg må strikketips inn med teskje, men dette tok jeg med en gang. Veldig bra med bilder.

  4. strikkehege sier:

    Så bra, Helena. Glad for på høre det. Og tusen takk. Ha en strålende dag :)

  5. Eirin sier:

    Hei! Ser dette blogginnlegget er litt gammelt, men jeg drister meg til å stille et spørsmål likevel!
    Jeg har strikket et godt stykke av ermene på rundpinne nå, og jeg skjønner konseptet veldig greit, men jeg synes strikken blir litt løs i «skjøtene». Altså der rundpinnen bøyes og den andre siden av ermet starter igjen. Jeg prøver å strikke strammere hver gang jeg snur, men jeg synes fortsatt den blir veldig «dratt ut» akkurat der på begge sidene av ermet. Har du noen tips til dette? Eventuelt, vil det vises godt når ermene er ferdige?

    • strikkehege sier:

      Hei Eirin, så koselig med kommentarar på bloggen. Uansett hvilket innlegg man ønsker å kommentere får jeg alltid beskjed, så det går fint. Jeg har ikke opplevd at det blir løst i skjøtene eller «dratt ut». Min erfaring er at jo lenger rundpinnen er jo bedre. Vet ikke lengden du bruker, jeg bruker alltid 150 cm. Ellers er det bare å gjøre det igjen og igjen. Kjenner mange som har prøvd seg på denne teknikken Og har ikke hørt at noen kan se «skjøtene». Masse lykke til videre med «magic loop», håper noe av det jeg skrev kan være til hjelp, ønsker deg en videre fin lørdag.

      • Eirin sier:

        Takk for raskt svar! Etter litt søking på nett i går fant jeg ut at jeg skal prøve å bytte rundpinne, siden jeg bruker rundpinne med «stiv» kabel. Jeg skal kjøpe en med «myk» kabel i dag, så håper jeg at det løser problemet mitt :)

  6. Bente Elviria Stenseth Storlien sier:

    Endelig en oppskrift som je skjønner å! Men lurer på om armene blir strikket at og frem eller om dem blir strikket rundt med denne metoden?

  7. Merethe Grønnevik sier:

    Denne forklaringen skjønte selv jeg :) Har aldri strikket votter før, og knoter fælt med strømpepinnene. Så hvorfor ikke strikke begge samtidig – Merethe gjør ting hun ikke kan :D

    • strikkehege sier:

      Hei Merethe, så bra. Med denne teknikken går det som en lek. Så morsomt at du har vært innom bloggen min, håper å høre fra det igjen. Ønsker deg en super dag i det nye året.😀

  8. Barbro sier:

    Takk for fin forklaring, jeg sto helt fast på hvordan jeg legger opp til to samtidig.
    Er stor fan av magic loop, men har ikke prøvd to på en gang på lenge, så det hadde jeg glemt ut.
    Men en liten sak jeg reagerte på, kan hende jeg leste for raskt, men når du snur strikketøyet, så drar man ut den pinnen som er lengst fra deg, og strikker på den som er nærmest.
    I alle fall er det slik jeg gjør det 😄

    • strikkehege sier:

      Hei, Barbro, og takk for at du har vært innom bloggen min😀. Lenge siden jeg la ut dette innlegget og jeg har funnet en enklere måte å starte på. Jeg legger opp alle maskene på rundpinne på erm 1, deretter fortsetter jeg på samme pinne å legge opp til erm 2. Deretter drar jeg ut vaieren i «midten» av begge ermene. Så er det bare å strikke rundt og rundt, først den ene ermen deretter den andre. Lykke til og ha en fortsatt fin søndag .

      • Barbro sier:

        Der stoppet det for meg… 😄
        Hvis du legger opp begge samtidig, på samme pinne, og drar gjennom på midten, får du ikke to løkker da?
        Klarer ikke helt å se det for meg 🤔

css.php
Driftes av Bloggnorge.com | Drevet av Lykke Media AS | PRO ISP - Webhotell & domene
Denne bloggen er underlagt Lov om opphavsrett til åndsverk. Det betyr at du ikke kan kopiere tekst, bilder eller annet innhold uten tillatelse fra bloggeren. Forfatter er selv ansvarlig for innhold.
Tekniske spørmål rettes til post[att]bloggnorge.[dått]com.