Oppskrift på tovede votter. - Strikkehege
Bloggnorge.com // Strikkehege
Start blogg

Strikkehege

Strikking <3

Oppskrift på tovede votter.

Kategori: Oppskrifter, Strikk og lignende | 8 kommentarer » - Skrevet mandag 24. november , 2014 kl. 21:43

Siden en del har spurt etter oppskrift på tovede votter har jeg bestemt meg for å legge ut slik jeg strikket de.

ca 150 gr Iglogarn fra Europris.
Strømpepinner nr 6

Legg opp 34 masker på 4 pinner (8 masker på to pinner og 9 på de to andre)
Strikk 1 omgang vrang.
15 omganger rett.
Vreng arbeidet og strikk 25 omganger rett.
På 1. pinne strikk 3 masker rett, øk en maske, 2 rett, øk en maske til.
Strikk 4 omganger rett.
Sett 8 masker på en tråd, lag 8 nye fiktive masker eller strikk inn en tråd over 8 masker.
Strikk videre 25 omganger.
Fell 1 maske på hver pinne, til det er bare en maske igjen på hver pinne.
Dra en tråd gjennom og stram.
Plukk opp tommelmaskene 16 masker (på begge sidene av tråden),samt 1 i hver side, tilsammen 18 masker, og strikk 15 omganger.Fell i toppen på tommelen slik. 1 m r 2 m vridd sammen 3 m r 2 r sammen 1 m r, 1 m r, 2 m vridd sammen 3 m r, 2 m sammen, 1 m r. 1 omg uten felling. Fell så på hver omg. til det er 4 m igjen. Trekk tråden igjennom.
Den andre votten må strikkes speilvendt .

Disse vottene tovet jeg på 40 grader finvask med litt Milo i maskinen.

Lykke til :)

IMG_4899

Her er en link til de andre tovede vottene ( de med pus )
IMG_4912

IMG_4913

http://www.strikkeriet.no/wp-content/2011/01/Tovede-votter-i-Iris-fra-Pt.pdf

Annonser

Kommentarer

  1. Kristine sier:

    Såååå flink ❤️

  2. strikkehege sier:

    Tusen takk, Kristine ❤️

  3. Marianne sier:

    Hei og tusen takk for oppskrift. Lurer bare på størrelse. Er dette votter til voksne?

    • strikkehege sier:

      Hei Marianne :) Så koselig at du har tatt turen innom bloggen min. Oppskriften er til en voksen, men det kommer jo litt an på hvordan mye man tover hvordan størrelsen blir til slutt. Håper du titter innom igjen og legger igjen en kommentar :)
      Ha en strålende søndag :)

  4. Torill rinde sier:

    Fine votter. Disse skal jeg strikke men lurer på tommelfelling.
    Tommelfelling: fell av 1 maske på hver pinne. Hvor mange ganger? Bare en?

    • strikkehege sier:

      Hei Torill, ved en feiltagelse hadde noe av oppskriften «falt ut». Det er nå blitt rettet på. Takk for at du sa ifra og lykke til :)

  5. Anne Kristin sier:

    Takk for oppskriften. Lurer på om du strikker begge vottene like – eller om man må speilvende oppskriften for den andre votten ( tommelen mener jeg)

    • strikkehege sier:

      Hei Anne Kristin. Takk for spml. Den andre votten må,strikkes speilvendt ja. Er ikke så vant med å lage oppskrift så hadde glemt å skrive det. Rettes opp med en gang, takk for påminnelsen og lykke til😀

css.php
Driftes av Bloggnorge.com | Drevet av Lykke Media AS | PRO ISP - Webhotell & domene
Denne bloggen er underlagt Lov om opphavsrett til åndsverk. Det betyr at du ikke kan kopiere tekst, bilder eller annet innhold uten tillatelse fra bloggeren. Forfatter er selv ansvarlig for innhold.
Tekniske spørmål rettes til post[att]bloggnorge.[dått]com.